Development of Integrated Physics Learning Media for Al-Quran Verses Based on Macromedia Flash

  • Zainuddin Zainuddin IAIN Kendari
  • Abdul Kadir Institut Agama Islam Negeri Kendari
  • Hamlmuniati Halmuniati Institut Agama Islam Negeri Kendari
  • La Ode Asmin Institut Agama Islam Negeri Kendari
  • La Isa Institut Agama Islam Negeri Kendari
  • Rafiqah Rafiqah Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar
Keywords: Learning media of Physics, Macromedia flash, integrated Al-Qur'an

Abstract

This study aims to determine the feasibility of learning media based on Macromedia flash-integrated Al-Qur'an verses developed by MAN 1 Konawe students. This research is a type of research and development (research and development) with a development design, according to Borg & Gall. The trial participants were 21 students of class X MAN 1 Konawe; the data collection instrument used a questionnaire, interviews, test questions, and observation sheets. Data analysis and product development trials consist of qualitative analysis and quantitative analysis. The results of this study indicate that Integrated Flash Macromedia-Based Physics Learning Media with Qur'anic Verses at the developed MAN 1 Konawe school can be declared to meet the aspects of validity reliability that are good and feasible to use.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fitriyani, P. (2018). Pendidikan karakter bagi generasi Z. Prosiding Konferensi Nasional Ke-7 Asosiasi Program Pascasarjana Perguruan Tinggi Muhammadiyah Aisyiyah (APPPTMA). Jakarta, 23-25.

Suyadi, M. P. I. (2020). Pendidikan Islam dan Neurosains: Menelusuri Jejak Akal dan Otak dalam Al-Qur’an Hingga Pengembangan Neurosains dalam Pendidikan Islam. Prenada Media.

Pertiwi, F. N. (2016). Pembelajaran fisika dasar terintegrasi nilai-nilai pendidikan Islam melalui diagram vee. Ibriez: Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 1(1), 35-46. https://doi.org/10.21154/ibriez.v1i1.7

Latifah, S. (2016). Pengembangan lembar kerja peserta didik (LKPD) berorientasi nilai-nilai agama Islam melalui pendekatan inkuiri terbimbing pada materi suhu dan kalor. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 43-51.

Nudin, B. (2016). Penanaman nilai-nilai pendidikan agama islam pada pendidikan anak usia dini melalui metode montessori di safa islamic preschool. Millah: Jurnal Studi Agama, 41-62.

Abidin, Z. (2017). Integrasi islam dengan fisika dan kimia. Al-Afkar: Jurnal Keislaman & Peradaban, 5(2). https://doi.org/10.28944/afkar.v5i2.
Husna, A., Hasan, M., Mustafa, M., Syukri, M., & Yusrizal, Y. (2020). Pengembangan modul fisika berbasis integrasi Islam-sains pada materi gerak lurus untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(1), 55-66. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i1.15362

Djudin, T. (2011). Menyisipkan nilai-nilai agama dalam pembelajaran sains: Upaya alternatif memagari aqidah siswa. Jurnal Khatulistiwa LP2M IAIN Pontianak, 1(2), 151-160. https://doi.org/10.24260/khatulistiwa.v1i2.188.

Hayat, H. (2014). Integrasi Agama dan Sains Melalui Mata Kuliah PAI di Perguruan Tinggi. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 19(2), 254-272.

Suseno, N., & Yunianti, H. L. (2018). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Materi Cahaya Bermuatan Al-Qur’an Untuk Sekolah Muhammadiyah. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 5(1), 25-30. http://doi.org/10.36706/jipf.v5i1.5747

Winarti, W. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Bermuatan Integrasi Islam-Sains Untuk Menanamkan Nilai-Nilai Spiritual Siswa Madrasah Aliyah. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 1(2), 54-60. http://doi.org/10.25273/jpfk.v1i2.12

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara

Khaeruddin, K., Amin, B. D., & Jasruddin, J. (2018). Analisis keterampilan berpikir kritis pada Kompetensi Dasar Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Fisika SMA.

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sadiman, A. S., & Dkk. (2012). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Dosi, F., & Budiningsih, C. A. (2019). Pengembangan multimedia pembelajaran untuk meningkatkan keterampilan menyimak bahasa Jerman. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(1), 1-13. https://doi.org/10.21831/jitp.v6i1.15068

Suprijono, A. (2020). Studi Deskriptif Pembelajaran Sejarah Untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Avatara, 9(1).

Munir. 2012. Multimedia (Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan). Bandung: Alfabeta.

Nurhasnawati. 2018. Media Pembelajaran. Pekanbaru: Yayasan Pusaka Riau
Published
2024-01-16
How to Cite
Zainuddin, Z., Kadir, A., Halmuniati, H., Asmin, L., Isa, L., & Rafiqah, R. (2024). Development of Integrated Physics Learning Media for Al-Quran Verses Based on Macromedia Flash. KONSTAN - JURNAL FISIKA DAN PENDIDIKAN FISIKA, 8(02), 94-99. https://doi.org/https://doi.org/10.20414/konstan.v8i02.440