Development of Integrated Physics Learning Media for Al-Quran Verses Based on Macromedia Flash
Abstract
This study aims to determine the feasibility of learning media based on Macromedia flash-integrated Al-Qur'an verses developed by MAN 1 Konawe students. This research is a type of research and development (research and development) with a development design, according to Borg & Gall. The trial participants were 21 students of class X MAN 1 Konawe; the data collection instrument used a questionnaire, interviews, test questions, and observation sheets. Data analysis and product development trials consist of qualitative analysis and quantitative analysis. The results of this study indicate that Integrated Flash Macromedia-Based Physics Learning Media with Qur'anic Verses at the developed MAN 1 Konawe school can be declared to meet the aspects of validity reliability that are good and feasible to use.
Downloads
References
Suyadi, M. P. I. (2020). Pendidikan Islam dan Neurosains: Menelusuri Jejak Akal dan Otak dalam Al-Qur’an Hingga Pengembangan Neurosains dalam Pendidikan Islam. Prenada Media.
Pertiwi, F. N. (2016). Pembelajaran fisika dasar terintegrasi nilai-nilai pendidikan Islam melalui diagram vee. Ibriez: Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 1(1), 35-46. https://doi.org/10.21154/ibriez.v1i1.7
Latifah, S. (2016). Pengembangan lembar kerja peserta didik (LKPD) berorientasi nilai-nilai agama Islam melalui pendekatan inkuiri terbimbing pada materi suhu dan kalor. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 43-51.
Nudin, B. (2016). Penanaman nilai-nilai pendidikan agama islam pada pendidikan anak usia dini melalui metode montessori di safa islamic preschool. Millah: Jurnal Studi Agama, 41-62.
Abidin, Z. (2017). Integrasi islam dengan fisika dan kimia. Al-Afkar: Jurnal Keislaman & Peradaban, 5(2). https://doi.org/10.28944/afkar.v5i2.
Husna, A., Hasan, M., Mustafa, M., Syukri, M., & Yusrizal, Y. (2020). Pengembangan modul fisika berbasis integrasi Islam-sains pada materi gerak lurus untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(1), 55-66. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i1.15362
Djudin, T. (2011). Menyisipkan nilai-nilai agama dalam pembelajaran sains: Upaya alternatif memagari aqidah siswa. Jurnal Khatulistiwa LP2M IAIN Pontianak, 1(2), 151-160. https://doi.org/10.24260/khatulistiwa.v1i2.188.
Hayat, H. (2014). Integrasi Agama dan Sains Melalui Mata Kuliah PAI di Perguruan Tinggi. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 19(2), 254-272.
Suseno, N., & Yunianti, H. L. (2018). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Materi Cahaya Bermuatan Al-Qur’an Untuk Sekolah Muhammadiyah. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 5(1), 25-30. http://doi.org/10.36706/jipf.v5i1.5747
Winarti, W. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Bermuatan Integrasi Islam-Sains Untuk Menanamkan Nilai-Nilai Spiritual Siswa Madrasah Aliyah. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 1(2), 54-60. http://doi.org/10.25273/jpfk.v1i2.12
Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara
Khaeruddin, K., Amin, B. D., & Jasruddin, J. (2018). Analisis keterampilan berpikir kritis pada Kompetensi Dasar Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Fisika SMA.
Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sadiman, A. S., & Dkk. (2012). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Dosi, F., & Budiningsih, C. A. (2019). Pengembangan multimedia pembelajaran untuk meningkatkan keterampilan menyimak bahasa Jerman. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(1), 1-13. https://doi.org/10.21831/jitp.v6i1.15068
Suprijono, A. (2020). Studi Deskriptif Pembelajaran Sejarah Untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Avatara, 9(1).
Munir. 2012. Multimedia (Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan). Bandung: Alfabeta.
Nurhasnawati. 2018. Media Pembelajaran. Pekanbaru: Yayasan Pusaka Riau